Mesyuarat Jemaah Menteri pada 8 Julai 2009 telah memansuhkan
pelaksanaan Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa
Inggeris (PPSMI) di sekolah-sekolah, iaitu Tahun 1 hingga Tingkatan 5, dan
digantikan dengan Dasar MBMMBI. Jemaah Menteri juga memutuskan bahawa Dasar
MBMMBI dilaksanakan secara berperingkat-peringkat mulai tahun 2010. Matlamat
melahirkan masyarakat yang berupaya menguasai bahasa Malaysia (BM) dan bahasa
Inggeris (BI) dengan baik adalah antara fokus baharu dalam sistem pendidikan
negara. Seperti digariskan dalam PPPM 2013-2025, penguasaan BM dan BI yang
mantap serta kecekapan menguasai pelbagai bahasa adalah penting memandangkan
persaingan global yang pesat. Selaras dengan pelaksanaan PPPM 2013-2025, Dasar
MBMMBI memfokuskan usaha memartabatkan BM dan memperkukuh BI bagi melahirkan
masyarakat yang mampu berkomunikasi dengan berkesan, bersatupadu serta dapat
menjana daya saing hingga ke peringkat antarabangsa.
DEFINASI
Memartabatkan BM bermaksud meletakkan BM pada tempat yang
sepatutnya, sesuai dengan kedudukannya sebagai bahasa kebangsaan seperti yang
termaktub dalam Perkara 152, Perlembagaan Malaysia. BM merupakan bahasa
pengantar utama pendidikan berdasarkan Akta Pendidikan 1996.
Tujuan utama memperkukuh BI adalah untuk membolehkan
penerokaan pelbagai ilmu dan meningkatkan persaingan di peringkat kebangsaan
dan antarabangsa. Selain itu, BI juga merupakan bahasa komunikasi antarabangsa
yang perlu dikuasai dengan baik dan berkesan.
Dasar MBMMBI dilaksanakan secara berperingkat-peringkat
mulai tahun 2010 menggantikan PPSMI. Dalam proses peralihan ini, sekolah boleh
menggunakan BI dan/atau bahasa pengantar masing-masing dalam Pengajaran dan
Pembelajaran (PdP) Sains dan Matematik (rujuk Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12
tahun 2011 — Lampiran 1). Proses ini bertujuan membantu guru dan murid untuk
menyesuaikan diri dengan perubahan dasar berkenaan.
Berdasarkan ketetapan tersebut, terdapat tiga alternatif
bagi PdP Sains dan Matematik di sekolah:
(i) PdP Sains dan Matematik dalam bahasa Malaysia, bahasa
Cina atau bahasa Tamil (mengikut jenis sekolah),
(ii) PdP Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, dan
(iii) PdP Sains dan Matematik dalam dwibahasa
Mulai tahun 2011, pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah
Rendah (KSSR) bermula dengan murid Tahun 1 iaitu PdP mata pelajaran Sains dan
Matematik menggunakan BM di Sekolah Kebangsaan (SK) dan penggunaan bahasa
pengantar di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK).
Matlamat Dasar MBMMBI adalah untuk mewujudkan masyarakat
yang menguasai BM dan BI dalam sistem pendidikan negara. Fokus kepada BM dan BI
bertujuan melahirkan masyarakat yang bersatu-padu dan mewujudkan bangsa
Malaysia yang berdaya saing di peringkat dunia. Matlamat ini selaras dengan
pelaksanaan Dasar MBMMBI untuk melahirkan murid yang fasih dan yakin
menggunakan BM dan BI.
OBJEKTIF
Objektif Dasar MBMMBI adalah untuk:
1.Meningkatkan penguasaan murid dalam BM dan BI;
2.Menyediakan guru BM dan BI mengikut opsyen yang mencukupi
dan meningkatkan kompetensi guru BM dan BI;
3.Meningkatkan infrastruktur dan bahan sokongan dalam PdP BM
dan BI; dan
4.Meningkatkan penggunaan BM dan BI dalam aktiviti luar
bilik darjah.
(Pelan Strategik Interim KPM 2011-2020, 2012)
STRATEGI
Bagi memastikan sistem pendidikan negara yang berkualiti
dapat dikecapi oleh semua warga Malaysia, satu pelan yang mantap telah
disediakan. Dengan terhasilnya PPPM 2013 – 2025 yang telah dilancarkan pada
tahun 2012 maka, sistem pendidikan yang berkualiti untuk melahirkan modal insan
mengikut acuan kita sendiri dapat direalisasikan. Pelan ini menentukan hala
tuju pelaksanaan Dasar MBMMBI. Beberapa inisiatif dan aktiviti dikenal pasti
bagi mencapai matlamat Dasar MBMMBI.
Sebanyak tiga belas inisiatif di bawah Dasar MBMMBI yang
berpandukan Rancangan Malaysia Ke-10 telah digariskan. Bagi melaksanakan
kesemua inisiatif tersebut, lapan strategi utama dikemukakan sebagai Pelan
Tindakan Utama inisiatif MBMMBI. Berikut ialah rumusan ringkas lapan strategi
berkenaan:
PENUTUP
PPPM 2013-2025 menterjemahkan hasrat Kementerian Pendidikan
untuk menyediakan sistem pendidikan yang mampu membentuk individu yang dapat
meningkatkan taraf hidup, menjadi ahli masyarakat yang berjaya dan menyumbang
secara aktif kepada pembangunan negara. Di samping itu, Kementerian Pendidikan
juga menetapkan bahawa setiap murid yang melalui sistem pendidikan di Malaysia
perlu mempunyai kecekapan berbahasa dalam BM dan BI.
Penguasaan BM dan BI sebagai bahasa ilmu akan membangunkan
murid yang mempunyai jati diri yang kukuh, berketerampilan, berkeperibadian
mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi. Murid akan dilengkapi dengan
pelbagai kemahiran, komunikasi berkesan, kebolehan menggunakan TMK dengan baik,
mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat, mempunyai nilai yang tinggi serta
berpotensi menjadi pemimpin berkesan dalam keluarga dan masyarakat. Justeru,
pelbagai program dan aktiviti memartabatkan bahasa Malaysia dan memperkukuh
bahasa Inggeris dapat membantu mewujudkan 1Malaysia yang mempunyai jati diri
yang kuat, progresif, dinamik, mampu bersaing di peringkat antarabangsa ke arah
merealisasikan hasrat menjadi negara maju.
Dalam memastikan kejayaan Dasar MBMMBI, penggemblengan idea
dan tenaga semua pihak amat diperlukan bagi membantu KPM memartabatkan BM dan
memperkukuh BI. Sebarang cabaran yang dilalui hendaklah dijadikan sebagai
ikhtibar dan batu loncatan bagi menambah baik pelaksanaan Dasar MBMMBI. Harapan
KPM adalah untuk ibu bapa, guru-guru, pemimpin tempatan, pihak berkuasa
tempatan, agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan dan pihak swasta
berganding bahu dan berusaha gigih bersama-sama menjayakan pelaksanaan Dasar
MBMMBI.
No comments:
Post a Comment